החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק ירך

ניתוח החלפת מפרק ירך

ניתוח החלפת מפרק הירך הינו טיפול כירורגי בו מוחלף מפרק הירך במשתל מלאכותי. ישנן סיבות שונות מדוע מבוצע הניתוח להחלפת הירך, אולם השכיחה מבין כולן היא אוסטאוארטריטיס. Osteoarthritis הינו השם שניתן לפתולוגיה התוך פרקית בה הסחוס אשר עוטף את מפרק הירך בחלקו הפנימי נשחק ונהרס עם הזמן. הסימפטומים שאוסטאוארטריטיס גורמת הינם כאבים סביב מפרק הירך, בפעילות ולפעמים אף במנוחה, מגבלה בטווחי התנועה והפרעה בהליכה. ניתוח החלפת מפרק ירך הינו בעל פוטנציאל מצוין לתת מענה לכאבים ולשפר את יכולת ההליכה.

מהם הגורמים המובילים לאוסטאוארטריטיס בירך?

Osteoarthritis אינה מחלה חריפה אלא תהליך איטי בו הסחוס המפרקי נהרס עם השנים.

בשל התפתחות אוסטאוארטריטיס נגרמים כאבים וככל שחולף זמן, התנועה הופכת מוגבלת בשל טווח תנועה שנפגע, שרירים שנחלשים וההליכה נעשית קשה יותר ויותר. תפקיד הסחוס הינו לאפשר תנועה חלקה במפרקים ומכיוון שגופנו אינו יודע לבנות רקמה זאת מחדש בצורה טובה לאחר שמתחילה השחיקה, הרי שרמת התפקוד הכללי יורדת ואיכות החיים נפגעת. סיבות רבות ומגוונות ידועות כבעלות פוטנציאל לגרום לאוסטאוארטריטיס, כגון: דלקת פרקים (למשל דלקת פרקים שגרונית –  Rheumatoid Arthritis) , זיהום בעבר בתוך הירך, מחלת פרטס (Perthes) בילדות, שבר אשר מערב את המשטח המפרקי ופוגע באופן ישיר בסחוס, הפרעה מקומית באספקת הדם לירך (AVN – Avascular Necrosis), דיספלזיה של מפרק הירך ועוד. עם זאת, חשוב לדעת כי הגורם העיקרי לאוסטאוארטריטיס הינו העלייה בגיל. אוסטאוארטריטיס מאובחנת בדרך כלל לא לפני שאדם מגיע לעשור החמישי או השישי בחייו.

ייעוץ רפואי לפני ניתוח החלפת ירך

כאב באזור מפרק הירך יכול להיות מטרד אשר מפריע ביום יום ומהווה את הסיבה העיקרית והחשובה  ביותר לפגישת ייעוץ רפואית. לא כל כאב באזור הירך מקורו באוסטאוארטריטיס של מפרק הירך; בהתאם לממצאים שד״ר אייל גיל יגלה בבדיקה ובהדמייה (צילום  אגן +/- CT/MRI) יינתן ייעוץ מהו הטיפול המועדף בשבילו. חשוב מאוד להתייחס למצבו הכללי של המטופל, מחלות הרקע, טיפול תרופתי קבוע, ניתוחים בעבר וכד׳. באם ימליץ ד״ר אייל על ניתוח החלפת מפרק ירך אזי יסביר על הפרוצדורה עצמה, סיכויי הצלחתה, סיבוכים אפשריים וכמובן יענה על שאלות המטופל ובני משפחתו. באינדיקציות הנכונות ניתוח להחלפת מפרק הירך יכול לתת תוצאה מצוינת לאוסטאוארטריטיס של הירך.

ניתוח החלפת מפרק הירך

מה כולל הטיפול השמרני באוסטאוארטריטיס של הירך?

טיפול שמרני (שאינו ניתוחי) יומלץ באם לא קיימת אינדיקציה לניתוח או שהמטופל עדיין לא מוכן להחלפת המפרק. אם ד״ר אייל גיל לא יתרשם שניתוח הינו המענה הנכון באותו הזמן, או אז ימליץ לנסות ולהקל על המטופל במספר דרכים. הנ״ל יכלול טיפול תרופתי (נוגדי כאב / דלקת), פיזיותרפיה לצורך שמירה על טווחי התנועה במפרק ועל איכות השרירים. הזרקה לתוך המפרק (לרוב נעשה תחת הנחיית אולטרא-סאונד או בעזרת שיקוף) יכולה גם כן לתת מענה, גם אם זמני בלבד. המטרה בהזרקת סטרואידים הינה הפחתת הדלקת ואילו בהזרקת חומצה היאלורונית המטרה הינה לצורך שיפור הסיכוך בתוך המפרק.

כיצד אדע האם ניתוח החלפת ירך מתאים לי?

בהינתן והאורתופד המומחה אבחן אוסטאוארטריטיס של מפרק הירך והטיפול השמרני אינו נותן מענה מספק אזי ניתוח להחלפת מפרק הירך יכול להיות הפתרון הנכון לבעיה זאת. באם הכאבים הופכים קשים יותר ויותר, ההליכה נעשית מוגבלת ואיכות החיים נפגעת, או אז יש לשקול בחיוב את אופציית הטיפול הניתוחי. לניתוח זה כדאי להגיע במצב אופטימלי עד כמה שניתן. הכוונה הינה הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית. מלבד הבעיה במפרק הירך יש להתייחס למצבו הכללי של כל אדם (מחלות רקע, עיסוק, התאמה מבחינת תזמון הניתוח וכו׳). מאוד חשובה הבנת המטופל את מצבו הקליני וכי הסכמתו לניתוח להחלפת מפרק הירך תהיה לאחר שהבין והפנים כי לניתוח פוטנציאל לשפר את איכות חייו באמצעות הפחתת הכאב ושיפור יכולת הניידות. מלבד המטופל עצמו, גם למשפחה סביבו יש תפקיד והרתמות סביבתו הקרובה לנ״ל בהחלט חשובה ויכולה לעזור בתהליך כולו, החל משלב ההכנה לניתוח וכלה בהליך השיקומי לאחר הניתוח להחלפת מפרק הירך. בעת הייעוץ הרפואי של ד״ר אייל גיל הוא יתייחס לכל המרכיבים הללו וימליץ על הטיפול הרפואי האופטימלי עבור כל מטופל ומטופל. כאורתופד מומחה ירכיים ד״ר אייל גיל מביא עמו ידע, מקצועיות וניסיון רב בניתוח החלפת הירך המשולבים עם גישה אנושית ויחס מעמיק לכל מטופל באופן אישי.

כיצד מבוצע ניתוח להחלפת מפרק הירך?

ישנן גישות ניתוחיות רבות למפרק הירך, השכיחות שבהן הן הגישה הקדמית, האחורית והצידית. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות שונים. הגישה הקדמית (DAA = Direct Anterior Approach) שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, מאפשרת חשיפה של המפרק ללא חיתוך של שרירים, אלא על ידי פיסוקם תוך פגיעה מינימלית ברקמות סביב. כמו כן בגישה הקדמית למפרק הירך ניתן למקסם את הפוטנציאל להגיע לאורך רגליים שווה, ככל שניתן. בניתוח עצמו המשטחים הסחוסיים הפגומים מוחלפים במשתלים מלאכותיים. בעת ניתוח בגישה הקדמית, כשמושגת חשיפה נאותה של מפרק הירך, לאחר שנעשה חיתוך של עצם ראש הירך השחוק מוכנס מרכיב פמורלי (Femur הינו השם הלטיני לעצם הירך) שעליו מורכב ראש אשר עשוי מקרמיקה לרוב. בדומה לנ״ל, למכתש מוכנס מרכיב אצטבולרי (Acetabulum הינו השם הלטיני למרחשת, אותו מכתש באגן שיחד עם ראש הפמור יוצרים את מפרק הירך) אשר עשוי טיטניום, ובין הראש המלאכותי לנ״ל יש ״מתווך״ (Liner) העשוי פוליאתילן או קרמיקה שמאפשר תנועה חלקה של מפרק הירך.

מהו תהליך ההחלמה לאחר הניתוח להחלפת מפרק ירך?

לאחר ניתוח החלפת הירך המטופל מועבר לחדר התאוששות בו ישהה בד״כ כשעה – שעתיים ולאחר מכן יועבר למחלקת האשפוז. על מנת להקל על כאבי המטופל, תרופות נוגדות כאב ניתנות כרוטינה. ניתן לעמוד על הרגליים ולהתחיל להתהלך כבר ביום הניתוח עצמו והנ״ל נעשה תחילה כמובן בעזרת הצוות המקצועי במחלקה, הכולל את צוות הסיעוד והפיזיותרפיה. בשלב הראשון לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך, בזמן הליכה, נעשה שימוש בהליכון ובהמשך באמצעות תרגולי הפיזיותרפיה, השרירים שמתחזקים והזמן שחולף, כבר אין צורך להשתמש באמצעי עזר. צוות פיזיותרפיסטים מיומן ידריך את המטופל כיצד עליו להתנהל ביום -יום, איך מבצעים פעולות כמו מעבר מישיבה לעמידה, ירידה מהמיטה, עלייה וירידה במדרגות, מקלחת ועוד. בדרך כלל השחרור מבית החולים נעשה יום – יומיים לאחר ניתוח החלפת הירך.  בזמן האשפוז בבית החולים יבוא ד״ר אייל גיל לבדוק את המטופל ולהדריך אותו לגבי המשך הדרך. בניתוח החלפת מפרק ירך אותו מבצע ד״ר אייל גיל התפרים בהם הוא משתמש נמסים תוך מספר חודשים ולכן אין צורך להוציאם. ביקורת שגרתית במרפאה של ד״ר אייל גיל נעשית כשבועיים לאחר הניתוח. במהלך פגישה זאת נבדק מצבו הרפואי הכללי של המטופל, נעשית הערכה של מפרק הירך בפרט ואשרור ההתקדמות בפיזיותרפיה. המטופל רשאי לחזור ולנהוג כ 3-4 שבועות בדרך כלל אחרי ניתוח החלפת מפרק הירך ובאופן כללי, חזרה לשגרת החיים הרגילה צפויה כ 6-8 שבועות לאחר הניתוח.

תוצאות ניתוח החלפת מפרק ירך

למעלה מ 90% מהמטופלים שעוברים ניתוח להחלפת מפרק הירך מרוצים מההליך ומהתוצאה הקלינית. כאמור, המטרה העיקרית הינה שיפור בכאבים ויכולת הניידות והנ״ל לרוב אכן קורה לאחר הניתוח להחלפת הירך, אי לכך, מושגת שביעות הרצון. פעולות כמו הליכות רגילות (וספורטיביות), שחייה ואפילו טניס הינן בגדר תפקוד אפשרי והגיוני אליו שואפים לאחר הניתוח. יחד עם זאת, חשוב להיות ריאליים ולהבין כי המשתל  המחליף את מפרק הירך בניתוח הינו מלאכותי וטוב ככל שיהיה אינו יכול לאפשר רמה תפקודית כשל אדם צעיר עם ירך רגילה. שיפור קליני יכול להימשך זמן רב ואפילו עד שנה ניתן להבחין בהמשך הכיוון החיובי, הן בירידה בעוצמת הכאב והן שיפור התפקודי הכללי.

הדרכה להחלפת מפרק ירך

חוברת הדרכה לניתוח החלפת מפרק ירך

בחוברת הדרכה זאת ריכזתי מידע אשר יאפשר למטופל ולבני משפחתו להבין את משמעות התהליך בכללותו לקראת ניתוח החלפת הירך, תחילה ישנה ההיכרות הראשונית עם המנתח האורתופד במרפאה, בהמשך קיים פירוט לגבי מה כולל תהליך ההכנה לקראת ניתוח החלפת הירך, דרך מה שצפוי ביום הניתוח עצמו ולאחריו בעת האשפוז בבית החולים, וכלה בתהליך השחרור וההחלמה לאחר הניתוח בבית או במוסד שיקומי, על פי הצורך.

קישור להורדת חוברת ההדרכה לניתוח החלפת מפרק ירך בפורמט  PDF

שאלות נפוצות

השאלות והתשובות בעמוד זה נועדו לעזור ולספק מידע ראשוני לקראת ניתוח.
ואינן מהוות חוות דעת רפואית. אשמח להיפגש במרפאה להמשך ייעוץ.

באיזה הרדמה משתמשים במהלך הניתוח?

היוועצות לגבי סוג ההרדמה נעשית עם צוות המרדימים לפני הניתוח. ניתן לבצע את הניתוח הן תחת הרדמה כללית והן תחת הרדמה אזורית (בד"כ ספינלית)

מה צפויה להיות מידת הכאב לאחר הניתוח?

האופי בו אנו חווים כאב הינו אינדיבדואלי ולכן קשה למדוד ולכמת את עוצמת הכאב. מובן שלאחר הניתוח צפוי המטופל לסבול מהנ"ל ולכן יש חשיבות רבה לנסות ולהפחית אותו ככל שניתן. הן במהלך הניתוח ומיד לאחריו ניתנות תרופות דרך הוריד להפחתת הכאב. בהמשך, לרוב, הטיפול התרופתי יינתן דרך הפה ואט אט, בהדרגה ייטול המטופל פחות ופחות תרופות נוגדות כאב.

למה עלי לצפות מיד לאחר הניתוח?

המטופל מתעורר עם חבישה באיזור הניתוח. באם ההרדמה הייתה ספינלית ("חצי גוף") הרי שיהיה קטטר אשר מוצא לרוב ביום שלאחר הניתוח.
תחושת אי נוחות בבטן ובחילה הינה שכיחה ונגרמת בגלל חומרי ההרדמה וניתן לקבל תרופה להקלה על סימפטומים אלו

למה עלי לצפות במהלך תקופת ההחלמה?

ביום שלאחר הניתוח יורדים מהמיטה ומתחילים להתהלך בליווי צמוד של פיזיוטרפיסט, תחילה עם הליכון ובהמשך ללא אמצעי עזר.
לאחר החזרה הביתה, הטיפול הפזיוטרפי יימשך עוד מספר שבועות לצורך שיפור תפקוד המפרק. לרוב מומלץ לחזור הביתה אולם במקרים בהם אין את התמיכה הנדרשת ניתן לעבור להמשך טיפול במסגרת שיקומית.

איזה פעילות ניתן לבצע לאחר הניתוח?

תוך זמן קצר יחסית ניתן לחזור לתפקוד בסיסי יום יומי, דוגמת הליכה, רחצה וכד'. לפעילות גופנית בעצימות נמוכה ניתן לחזור בדרך כלל אחרי תקופת ההחלמה הראשונית (6-12 שבועות), לדוגמה, הליכה, שחייה, אופניים ואף לשחק טניס זוגות. לרוב מומלץ להימנע מפעילות גופנית בעצימות גבוהה כגון ריצה, סקי וכד'.

איך אדע אם אני זקוק לניתוח להחלפת מפרק ירך?

בפגישה במרפאתנו ד״ר אייל יבצע הערכה לגבי מצבו הקליני של המטופל באופן כללי ודרגת הפגיעה במפרק בפרט. לפי הנ״ל ייקבע הטיפול המומלץ, ובאם יוחלט כי ניתוח הינו הטיפול המועדף על החולה יסביר ד״ר אייל על הניתוח ועל המשמעויות הנגזרות מביצועו.

מה צריך לעשות טרום ניתוח החלפת המפרק?

לצורך הערכת המטופל יש לבצע צילומי רנטגן של המפרק הכאוב, לפעמים מבוצעת גם הדמייה מתקדמת יותר דוגמת MRI, אולם לרוב אין בכך צורך. מלבד זאת טרום הניתוח עצמו יביא עמו המטופל מכתב הכולל סטטוס קליני עדכני מרופא המשפחה, וכן ישלים בדיקת עזר נוספות כגון אק״ג, צילום חזה ובדיקות דם. בערך כשבוע לפני הניתוח ייפגש המטופל עם רופא מרדים בבית החולים ע״מ לעבור הערכה טרום ניתוחית ובאם יהיה צורך ישלים בדיקות נוספות ע״פ דרישת המרדים. (למשל הערכת קרדיולוג בחולים עם היסטוריה של בעיות לבביות)

כמה זמן יארך האשפוז בבית החולים?

רוב המטופלים משתחררים חזרה לביתם תוך 24-48 שעות לאחר הניתוח. באם יש צורך ניתן להמשיך את האשפוז במסגרת שיקומית אולם ההעדפה הינה לחזור לסביבה הטבעית בה אנו חיים ביום יום.

לכמה זמן יהיה המשתל טוב?

נכון להיום אנחנו יודעים ששרידות המשתלים הינה בערך כ-15 שנה. כמובן שישנם מקרים שפרק הזמן הוא קצר יותר אולם גם ההיפך נכון וישנם מטופלים שנהנים מהניתוח אף 20 שנה ויותר.

מה צפוי בתקופת ההחלמה מהניתוח?

העבודה לא נגמרת עם סיום הניתוח. יש צורך בפיזיותרפיה שאותה יתחיל המטופל כבר ביום שלאחר הניתוח. חשוב מאוד לשלוט בעוצמת הכאב ולשם כך כמובן נוטלים תרופות משככות כאב. כמו כן יש חשיבות מרובה להפעלת המפרק, חיזוק השרירים סביב, הקפדה על ניסיון להגיע לטווחי תנועה אופטימליים ושיפור דפוס ההליכה. מלבד זאת, בשל הסכנה המוגברת לקרישיות יתר (חסימה בכלי דם) לאחר הניתוח, מקבלים המטופלים מדללי דם.(בזריקה קלקסאן – clexane או בכדור דוגמת קסרלטו – Xarelto , או אחר)

אשמח להשיב

מלאו את הפרטים מטה ואחזור אליכם בהקדם




    Call Now Button