Anterior Approach for Hip Replacement

מהו ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית?

כאשר יש כאבים במפרק הירך הנובעים לרוב בשל אוסטאוארטריטיס (שחיקה של הסחוס המפרקי) ימליץ לעיתים מומחה להחלפת מפרקים על ניתוח להחלפת הירך.  בניתוח מסוג זה ניתן לגשת למפרק הירך בדרכים שונות (קדמית, צידית, אחורית ועוד) וניתוח החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית צובר תאוצה בשנים האחרונות בשל מספר יתרונות כגון החלמה קלה יותר (גם אם אך בטווח הקצר), פוטנציאל טוב יותר להשוואת אורך הרגליים של המטופל וכן בשל הפגיעה היחסית מינימלית ברקמה הרכה (Muscle Sparing Technique).

מהן האינדיקציות להחלפת מפרק ירך בגישה הקדמית?

האינדיקציות לניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית זהות לאינדיקציות לניתוח החלפת ירך שקיימות באנשים עם אוסטאוארטריטיס. במקרה בו השחיקה של הסחוס המפרקי בירך גורמת לכאבים ללא מענה מספק על ידי טיפול שמרני (לא ניתוחי) והמטופל סובל מכך ביום יום (כאבים, מגבלת הליכה, הפרעה תפקודית וכד׳) או אז יש מקום להמליץ על ניתוח להחלפת מפרק הירך.

מהם הגורמים השונים אליהם צריך להתייחס באופן ספציפי לפני החלטה לנתח את מפרק הירך בגישה קדמית?

• איגוד מנתחי הירכיים והברכיים האמריקאי ממליץ על ירידה במשקל אצל מטופלים עם BMI > 40. יש לתת תשומת לב מיוחדת אצל בעלי משקל עודף בשל סכנה מוגברת לסיבוכים סביב הפצע הניתוחי. בגישה הקדמית יש להתחשב גם בשיפולי הבטן אשר יכולים לגרום לגירוי מתמשך באזור הירך המקורבת.
  • כמו כן יש להתחשב בניתוחים קודמים במפרק הירך, לדוגמה קיבוע פנימי לאחר שבר, מכיוון שלא תמיד קיימת גישה נוחה להוצאת הנ״ל בעת ניתוח החלפת ירך בגישה הקדמית.

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית

מהי הגישה הניתוחית הקדמית למפרק הירך?

בעת ביצוע ניתוח בגישה הקדמית למפרק הירך, האורטופד המומחה למפרקים עושה שימוש במרווח (interval) שבין השרירים בקדמת הירך המקורבת; ע״י פיסוקם ניתן להגיע ישירות למפרק עצמו וכל זאת תוך פגיעה מינימלית בשרירים (לעומת גישות אחרות בהן חייבים לחתוך חלק מהשרירים / גידים על מנת להגיע למפרק הירך). לאחר חשיפת המפרק מוציאים את ראש הירך השחוק (המאפיין אוסטאוארטריטיס) או אז ניתן להתחיל ולהכין את אזור המכתש (Acetabulum) ואת עצם הירך עצמה (Femur) לקראת הכנסת המשתלים המלאכותיים.  בשלב הראשון מוכנסים משתלי ״דמה״ ואז מבוצעים מספר צעדים לאשרור התהליך הכוללים:

• וידוא של מיקום המשתלים ע״י שיקוף בעזרת צילום שנעשה במהלך הניתוח
  • בדיקת אורך רגליים רצוי שיהיה שווה עד כמה שניתן, מבלי להתפשר על יציבות
  • בדיקת יציבות המפרק
  • בדיקת טווחי תנועה של המפרק

לאחר שכל הנ״ל בוצע, באם יש צורך נעשים שינויים לצורך תיקון על פי הממצאים, או אז תעשה בדיקה חוזרת, ורק לאחר שהאורטופד המנתח שבע רצון, יוכנסו רכיבי המשתל האמתיים.

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית

מהם יתרונות הניתוח בגישה הקדמית למפרק הירך?

לכל גישה ניתוחית למפרק הירך יש יתרונות וחסרונות משלה;  בניתוח בגישה הקדמית ישנם מספר יתרונות אשר מאפשרים למקסם את תוצאות הטיפול הניתוחי להחלפת מפרק הירך.

• פוטנציאל טוב להשוואת אורך רגל רגליים מכיוון שהמטופל שוכב על הגב והנ״ל ניתן לביצוע בקלות
  • פגיעה מינימלית בשרירים
  • החלמה מהירה יחסית
  • סיכוי נמוך יותר לצליעה לאחר הניתוח
  • כאבים פחותים באופן יחסי

ייעוץ רפואי על ידי ד״ר גיל אייל לפני ניתוח החלפת ירך בגישה קדמית

כאב באזור מפרק הירך יכול להיות מטרד אשר מפריע ביום יום ולכן החשיבות לבוא לפגישת ייעוץ רפואית היא רבה. לא כל כאב באזור הירך מקורו באוסטאוארטריטיס של מפרק הירך אולם אם אכן כך הדבר הרי שפתרון ניתוחי יכול להיות הפתרון הראוי. כמובן שחשובה ההתייחסות למצבו הכללי של המטופל, מחלות הרקע, טיפול תרופתי קבוע, ניתוחים בעבר וכד׳. באם ניתוח החלפת מפרק ירך אכן עומד על הפרק אזי ד״ר אייל גיל יסביר על הפרוצדורה הניתוחית עצמה, סיכויי הצלחתה, סיבוכים אפשריים וכמובן יענה על שאלות המטופל, כל זאת באדיבות סבלנות ורמת שירות גבוהה.

מהו תהליך ההחלמה לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך בגישה קדמית?

לאחר ניתוח החלפת הירך בגישה הקדמית, המטופל מועבר לחדר התאוששות בו ישהה בד״כ כשעה – שעתיים ולאחר מכן יועבר למחלקת האשפוז בבית החולים. על מנת להקל על המטופל, תרופות נוגדות כאב ניתנות כרוטינה. המטופל יוכל לעמוד על הרגליים ולהתחיל להתהלך כבר ביום הניתוח עצמו ותחילה יעשה זאת בעזרת הצוות המקצועי במחלקה. בשלב הראשון לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך בגישה קדמית, בזמן הליכה, המטופל יעשה שימוש בהליכון ובהמשך באמצעות תרגולי הפיזיותרפיה, השרירים שמתחזקים והזמן שחולף, כבר אין צורך להשתמש באמצעי עזר.

צוות פיזיותרפיסטים מיומן ידריך את המטופל כיצד עליו להתנהל ביום -יום, איך מבצעים פעולות כמו מעבר מישיבה לעמידה, ירידה מהמיטה, עלייה וירידה במדרגות, מקלחת ועוד. בדרך כלל השחרור מבית החולים נעשה יום – יומיים לאחר הניתוח להחלפת מפרק הירך. בזמן האשפוז בבית החולים יבוא ד״ר אייל גיל לבדוק את המטופל ולהדריך אותו לגבי המשך תהליך ההחלמה.

בניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית אותו מבצע ד״ר אייל גיל התפרים בהם הוא משתמש נמסים תוך מספר חודשים ולכן אין צורך להוציאם. ביקורת שגרתית במרפאה של ד״ר גיל אייל נעשית כשבועיים לאחר הניתוח. במהלך הביקורת הרפואית בקליניקה נבדק מצבו הכללי של המטופל, נעשית הערכה של מפרק הירך בפרט ואשרור ההתקדמות בעזרת הפיזיותרפיה. המטופל רשאי לחזור ולנהוג כ 3-4 שבועות בדרך כלל אחרי ניתוח החלפת מפרק הירך ובאופן כללי, חזרה לשגרת החיים הרגילה צפויה כ 6-8 שבועות לאחר הניתוח.

מהן תוצאות ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית?

באופן כללי, תוצאות ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית הן טובות מאוד ולמעלה מ 90% מהמטופלים יהיו מרוצים מהניתוח. ניתן להתחיל וללכת כבר ביום הניתוח עצמו עם הליכון ובהמשך, כל אחד לפי קצב ההתקדמות שלו, אין צורך להמשיך ולהשתמש בנ״ל. ניתן לחזור ולבצע פעילות גופנית כגון שחייה, רכיבה על אופניים ואף לשחק טניס (מומלץ טניס זוגות). ניתוח החלפת ירך בגישה הקדמית מאפשרת חזרה יחסית מהירה לשגרת חיים נורמלית ובשל היתרונות שהוזכרו לעיל מטופלים רבים שמחים שהחליטו לבצע את הניתוח בגישה זאת.