החלפת מפרק ברך

ניתוח החלפת ברך

ניתוח החלפת מפרק הברך הינו טיפול כירורגי בו מוחלפת הברך במשתל מלאכותי. הסיבה העיקרית בעטיה מומלץ ניתוח החלפת ברך הינה אוסטאוארטריטיס. Osteoarthritis הוא השם הלועזי שניתן לתהליך הניווני במפרק בו הסחוס העוטף את הברך בחלקה הפנימי נשחק ונהרס עם הזמן. החלפת ברך מבוצעת מכיוון שאוסטאוארטריטיס גורמת לכאבים והפרעה תפקודית והניתוח נותן מענה טוב מאוד לבעיות אלו.

מהם הגורמים המובילים לאוסטאוארטריטיס בברך?

Osteoarthritis הינו תהליך הדרגתי בו הסחוס המפרקי נשחק עם השנים ובשל זאת נגרמים כאבים. לאורך זמן מופיעה מגבלה בטווחי התנועה וכתוצאה מכך יש קושי בהליכה והפרעה תפקודית.

תפקיד הסחוס הינו לאפשר תנועה חלקה של המפרק וכשיש פגיעה ברקמה, בשל יכולת מוגבלת של הגוף לתקן פגיעה זאת, התנועה אינה חלקה כבעבר ולכן רמת הפונקציונליות של מפרק הברך יורדת וכנגזרת מכך – הרמה התפקודית הכללית יורדת ואיכות החיים נפגעת. העלייה בגיל הינו הגורם המרכזי שמוכר כגורם לארטריטיס בברך, אולם קיימות סיבות רבות אחרות אשר הינן בעלות פוטנציאל לגרום להופעת המחלה, כגון: דלקת פרקים (למשל דלקת פרקים שגרונית –  Rheumatoid Arthritis) , זיהום בעבר בתוך הברך, שבר אשר מערב את המשטח המפרקי ופוגע באופן ישיר בסחוס, הפרעה מקומית באספקת הדם לברך (SONK – Spontaneous Osteonecrosis of Knee) ועוד.

ייעוץ רפואי לפני ניתוח החלפת ברך

כשיש כאבים בברך אשר מפריעים ביום יום, פגישת ייעוץ רפואית הינה בעלת חשיבות רבה. ראשית, יש להבין מה מקור הכאב והאם אכן לבעיה שקיימת ניתן להציע פתרון ניתוחי. באם אכן ארטריטיס הוא הגורם לנ״ל, או אז יסביר ד״ר אייל גיל למטופל על הטיפול המומלץ עבורו. מלבד הפתולוגיה בברך יש לקחת בחשבון גם את מצבו הכללי של המטופל, מחלות הרקע שלו, טיפול תרופתי קבוע אותו הוא נוטל, היסטוריית ניתוחים וכו׳. במקרה ויש פוטנציאל לניתוח החלפת ברך יסביר ד״ר אייל גיל על הפרוצדורה עצמה, סיכויי הצלחתה, סיבוכים אפשריים וכמובן יענה על שאלות המטופל.

ניתוח החלפת מפרק ברך

מה כולל הטיפול השמרני באוסטאוארטריטיס של הברך?

ישנם מצבים בהם הטיפול הניתוחי אינו מומלץ או שהמטופל עדיין לא הגיע לשלב בו הוא מוכן לכך. באם ניתוח החלפת ברך לא נבחר כטיפול המועדף, בהתאם למצבו הרפואי של המטופל, או אז ימליץ  ד״ר אייל גיל על טיפול שמרני. מטרת טיפול זה הינה לנסות ולהיטיב עם המטופל במספר דרכים. תרופות נוגדות כאב ו/או תרופות נוגדות דלקת מאפשרות הקלה, ולו אף זמנית; מומלץ לבצע פיזיותרפיה לצורך חיזוק השרירים ברגליים ושמירה על טווחי תנועה אופטימליים עד כמה שניתן. טיפול אחר יכלול הזרקות תוך פרקיות, כגון סטרואידים אשר ניתנים לצורך הפחתת הדלקת או חומצה היאלורונית לצורך שיפור הסיכוך בתוך המפרק.

כיצד אדע האם ניתוח החלפת ברך מתאים לי?

כפי שפורט, באם טיפול שמרני לא נותן מענה מספק, אזי ניתוח החלפת הברך בהחלט מהווה פתרון טוב מאוד לאוסטאוארטריטיס ומאפשר הקלה בכאבים, שיפור בניידות בפרט ובאיכות החיים בכלל.

הכאבים מציקים ביום יום, הליכה ועלייה במדרגות נהיים קשים, כשאיכות החיים נפגעת וכשתרופות נוגדות כאב / דלקת והפיזיותרפיה כבר אינם מועילים כמעט, או אז יש לשקול בחיוב את אופציית הטיפול הניתוחי. מומלץ שהמטופל יגיע לניתוח החלפת הברך במצב אופטימלי עד כמה שניתן מבחינה רפואית (גופנית ונפשית). כמובן שיש להתייחס למצבו הכללי של כל אדם (מחלות רקע, התאמת הזמן לניתוח וכו׳) ולא רק לבעיה במפרק הברך. הכוונה הינה שחשוב מאוד שהמטופל יבין היטב את מצבו הרפואי, יהיה מעוניין בניתוח החלפת הברך מתוך הכרה ביכולת הנ״ל לשפר את מצבו ובאם ניתן, שגם סביבתו הקרובה תהיה רתומה להליך הניתוחי והשיקומי שלאחריו. במהלך ביקור במרפאה ד״ר אייל גיל יתייחס לכל האספקטים הללו וימליץ על הטיפול המיטבי הספציפי עבור המטופל. כאורתופד מומחה ברכיים ד״ר אייל גיל מביא עמו ידע, מקצועיות וניסיון רב בניתוח החלפת ברך המשולבים עם גישה אנושית ויחס אישי לכל מטופל ומטופל.

כיצד מבוצע ניתוח להחלפת ברך?

בניתוח החלפת ברך המשטחים הסחוסיים הפגומים מוחלפים במשתלים מלאכותיים. לאחר חיתוך החלק המרוחק של הירך מורכב המשתל המלאכותי הפמורלי ( Femur הינו השם הלטיני לעצם הירך) ולאחר חיתוך החלק המקורב של השוק מורכב המשתל המלאכותי הטיביאלי ( Tibia הינו השם הלטיני לעצם השוק). בין שני מרכיבים אלו מוכנס ״מתווך״ (Liner) העשוי פוליאתילן שמאפשר תנועה חלקה של המפרק. לעתים מבוצעת גם החלפת פיקה, אולם לרוב אין צורך בכך.

מהו תהליך ההחלמה לאחר הניתוח להחלפת ברך?

לאחר ניתוח החלפת הברך המטופל מועבר לחדר התאוששות בו ישהה בד״כ כשעה – שעתיים ולאחר מכן יועבר למחלקת האשפוז. הרגל תהיה חבושה ותרופות נוגדות כאב תינתנה באופן רציף על מנת להקל על המטופל. רוב המטופלים מרוצים מניתוח החלפת הברך ומביעים שביעות רצון שעברו אותו.

כבר ביום ניתוח החלפת הברך עצמו ניתן להיעמד על הרגליים ולהתחיל ללכת, כמובן עם עזרה של הצוות המקצועי במחלקה. ההליכה לאחר ניתוח החלפת הברך נעשית תחילה עם הליכון ובהדרגה עם השיפור באמצעות הפיזיותרפיה, אין צורך להשתמש באמצעי עזר. צוות הפיזיותרפיסטים ידריך את המטופל כיצד להתנהל ביום יום באופן כללי ואיך לבצע פעולות ספציפיות כמו קימה מהמיטה, מקלחת, עלייה וירידה במדרגות וכד׳. לרוב, השחרור חזרה הביתה (או למוסד שיקומי אם יש צורך בכך) מתבצע יום – יומיים לאחר הניתוח להחלפת הברך. בזמן השהות בבית החולים ד״ר אייל גיל יבוא לבדוק את המטופל ולהדריך אותו לגבי המשך הטיפול הרפואי. התפרים בניתוח החלפת ברך אותו מבצע ד״ר אייל גיל נספגים תוך מספר חודשים ואין צורך בהוצאתם. כשבועיים לאחר הניתוח להחלפת הברך מבוצעת ביקורת שגרתית במרפאה כדי לוודא את מצבו הכללי של המטופל, לבדוק את הברך ולאשרר שההתקדמות הינה משביעת רצון. חזרה לנהיגה אפשרית בדרך כלל לאחר כ 3-4 שבועות והשאיפה היא לחזור לאורח חיים רגיל כ 6-8 שבועות לאחר הניתוח.

תוצאות ניתוח החלפת ברך

המטרה הינה לשפר את רמת התפקוד ולאפשר לבצע פעולות מהן נמנעו טרום החלפת הברך כגון הליכות בכלל, הליכה ספורטיבית, שחייה, רכיבה על אופניים ואפילו ניתן לשחק טניס. יחד עם זאת, חשוב להיות ריאליים ולהבין כי המשתל המחליף את הברך הינו מלאכותי וטוב ככל שיהיה אינו יכול לאפשר רמה תפקודית כשל אדם צעיר עם ברך רגילה. השיפור הקליני של מטופל שעבר ניתוח החלפת ברך יכול להימשך אף חודשים לאחר הפרוצדורה וככל שחולף הזמן ישנה ירידה בעוצמת הכאב ובמקביל שיפור תפקודי.

הדרכה להחלפת מפרק ברך

חוברת הדרכה לניתוח החלפת מפרק ברך

בחוברת הדרכה זאת ריכזתי מידע אשר יאפשר למטופל ולבני משפחתו להבין את משמעות התהליך בכללותו לקראת ניתוח החלפת הברך. תחילה ישנה ההיכרות ראשונית עם המנתח האורתופד במרפאה, בהמשך קיים פירוט לגבי מה כולל תהליך ההכנה לקראת ניתוח החלפת הברך, דרך מה שצפוי ביום הניתוח עצמו ולאחריו בעת האשפוז בבית החולים, ובסוף חוברת ההדרכה ישנו מידע הכולל את תהליך השחרור וההחלמה לאחר הניתוח בבית או במוסד שיקומי, על פי הצורך.

קישור להורדת חוברת ההדרכה לניתוח החלפת מפרק ברך בפורמט  PDF

שאלות נפוצות

השאלות והתשובות בעמוד זה נועדו לעזור ולספק מידע ראשוני לקראת ניתוח.
ואינן מהוות חוות דעת רפואית. אשמח להיפגש במרפאה להמשך ייעוץ.

באיזה הרדמה משתמשים במהלך הניתוח?

היוועצות לגבי סוג ההרדמה נעשית עם צוות המרדימים לפני הניתוח. ניתן לבצע את הניתוח הן תחת הרדמה כללית והן תחת הרדמה אזורית (בד"כ ספינלית)

מה צפויה להיות מידת הכאב לאחר הניתוח?

האופי בו אנו חווים כאב הינו אינדיבדואלי ולכן קשה למדוד ולכמת את עוצמת הכאב. מובן שלאחר הניתוח צפוי המטופל לסבול מהנ"ל ולכן יש חשיבות רבה לנסות ולהפחית אותו ככל שניתן. הן במהלך הניתוח ומיד לאחריו ניתנות תרופות דרך הוריד להפחתת הכאב. בהמשך, לרוב, הטיפול התרופתי יינתן דרך הפה ואט אט, בהדרגה ייטול המטופל פחות ופחות תרופות נוגדות כאב.

למה עלי לצפות מיד לאחר הניתוח?

המטופל מתעורר עם חבישה באיזור הניתוח. באם ההרדמה הייתה ספינלית ("חצי גוף") הרי שיהיה קטטר אשר מוצא לרוב ביום שלאחר הניתוח.
תחושת אי נוחות בבטן ובחילה הינה שכיחה ונגרמת בגלל חומרי ההרדמה וניתן לקבל תרופה להקלה על סימפטומים אלו

למה עלי לצפות במהלך תקופת ההחלמה?

ביום שלאחר הניתוח יורדים מהמיטה ומתחילים להתהלך בליווי צמוד של פיזיוטרפיסט, תחילה עם הליכון ובהמשך ללא אמצעי עזר.
לאחר החזרה הביתה, הטיפול הפזיוטרפי יימשך עוד מספר שבועות לצורך שיפור תפקוד המפרק. לרוב מומלץ לחזור הביתה אולם במקרים בהם אין את התמיכה הנדרשת ניתן לעבור להמשך טיפול במסגרת שיקומית.

איזה פעילות ניתן לבצע לאחר הניתוח?

תוך זמן קצר יחסית ניתן לחזור לתפקוד בסיסי יום יומי, דוגמת הליכה, רחצה וכד'. לפעילות גופנית בעצימות נמוכה ניתן לחזור בדרך כלל אחרי תקופת ההחלמה הראשונית (6-12 שבועות), לדוגמה, הליכה, שחייה, אופניים ואף לשחק טניס זוגות. לרוב מומלץ להימנע מפעילות גופנית בעצימות גבוהה כגון ריצה, סקי וכד'.

איך אדע אם אני זקוק לניתוח להחלפת מפרק ירך?

בפגישה במרפאתנו ד״ר אייל יבצע הערכה לגבי מצבו הקליני של המטופל באופן כללי ודרגת הפגיעה במפרק בפרט. לפי הנ״ל ייקבע הטיפול המומלץ, ובאם יוחלט כי ניתוח הינו הטיפול המועדף על החולה יסביר ד״ר אייל על הניתוח ועל המשמעויות הנגזרות מביצועו.

מה צריך לעשות טרום ניתוח החלפת המפרק?

לצורך הערכת המטופל יש לבצע צילומי רנטגן של המפרק הכאוב, לפעמים מבוצעת גם הדמייה מתקדמת יותר דוגמת MRI, אולם לרוב אין בכך צורך. מלבד זאת טרום הניתוח עצמו יביא עמו המטופל מכתב הכולל סטטוס קליני עדכני מרופא המשפחה, וכן ישלים בדיקת עזר נוספות כגון אק״ג, צילום חזה ובדיקות דם. בערך כשבוע לפני הניתוח ייפגש המטופל עם רופא מרדים בבית החולים ע״מ לעבור הערכה טרום ניתוחית ובאם יהיה צורך ישלים בדיקות נוספות ע״פ דרישת המרדים. (למשל הערכת קרדיולוג בחולים עם היסטוריה של בעיות לבביות)

כמה זמן יארך האשפוז בבית החולים?

רוב המטופלים משתחררים חזרה לביתם תוך 24-48 שעות לאחר הניתוח. באם יש צורך ניתן להמשיך את האשפוז במסגרת שיקומית אולם ההעדפה הינה לחזור לסביבה הטבעית בה אנו חיים ביום יום.

לכמה זמן יהיה המשתל טוב?

נכון להיום אנחנו יודעים ששרידות המשתלים הינה בערך כ-15 שנה. כמובן שישנם מקרים שפרק הזמן הוא קצר יותר אולם גם ההיפך נכון וישנם מטופלים שנהנים מהניתוח אף 20 שנה ויותר.

מה צפוי בתקופת ההחלמה מהניתוח?

העבודה לא נגמרת עם סיום הניתוח. יש צורך בפיזיותרפיה שאותה יתחיל המטופל כבר ביום שלאחר הניתוח. חשוב מאוד לשלוט בעוצמת הכאב ולשם כך כמובן נוטלים תרופות משככות כאב. כמו כן יש חשיבות מרובה להפעלת המפרק, חיזוק השרירים סביב, הקפדה על ניסיון להגיע לטווחי תנועה אופטימליים ושיפור דפוס ההליכה. מלבד זאת, בשל הסכנה המוגברת לקרישיות יתר (חסימה בכלי דם) לאחר הניתוח, מקבלים המטופלים מדללי דם.(בזריקה קלקסאן – clexane או בכדור דוגמת קסרלטו – Xarelto , או אחר)