החלפת מפרקים

מה זה החלפת מפרק?

החלפת מפרק הינו ניתוח בו מוכנס משתל מלאכותי במקום המפרק הטבעי בגוף האדם. המפרקים השכיחים ביותר אותם מחליפים הינם הברך והירך ובדרך כלל כשמדברים על החלפת מפרקים – אלו הם המפרקים הרלוונטיים. (עם זאת, החלפת כתף, מרפק וקרסול נחשבים גם כן לניתוחי החלפת מפרקים)

ניתוח החלפת מפרק מתבצע על ידי רופא מומחה בכירורגיה אורתופדית אשר מלבד התמחותו בנ״ל התמקצע בדרך כלל ספציפית בתחום ניתוחים להחלפת מפרקים ולרוב מהווים ניתוחים אלו את עיקר עיסוקו, קרי ניתוחים להחלפת ברך ו/או החלפת ירך.

מדוע יש צורך בהחלפת מפרק?

ניתוחי החלפת מפרקים (החלפת ברך / החלפת ירך) נועדו בראש ובראשונה לתת מענה לכאב שנגרם בשל פגיעה במפרק. לאחר הניתוח האורטופדי להחלפת המפרק צפוי שיפור ביכולת התנועה בפרט ובאיכות החיים בכלל.

הרופא המומחה בכירורגיה אורטופדית ימליץ על ניתוח החלפת מפרק – החלפת ברך או החלפת ירך, במצב בו ישנו הרס סחוסי במפרק (הסחוס הינו רקמה תוך מפרקית אשר מאפשר תנועה חלקה של המפרק) ובשל הפגיעה הסחוסית מתפתח כאב אשר הולך ומתגבר ופוגע באיכות החיים. כל זאת לאחר שהטיפולים השמרניים (לא ניתוחיים) אינם מועילים עוד והמטופל רוצה ויכול לעבור ניתוח להחלפת המפרק, או אז יומלץ על ידי הרופא המנתח לשקול בחיוב ניתוח להחלפת מפרק הברך / החלפת מפרק הירך.

מהן הסיבות לפגיעה במפרקים?

אוסטאוארטריטיס

אוסטאוארטריטיס הינה הסיבה העיקרית לפגיעה במפרק הירך ובמפרק הברך.

במחלה זאת יש שחיקה של הסחוס המפרקי אשר ״עוטף״ את המפרק מבפנים. בשפה המקצועית קוראים למחלה ניוונית שחיקתית אוסטאוארטריטיס. הסיבה העיקרית להופעת אוסטאוארטריטיס הינה גיל ושכיחותה מגיעה אף ל 50% בגיל המבוגר.

ארטריטיס דלקתי

צורות שונות של הנ״ל יכולות לגרום לפגיעה במפרק לדוגמה:

• דלקת פרקים שגרונית ( Rheumatoid Arthritis)
  • דלקת פרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis)
  • דלקת מפרקים זיהומית
  • דלקת מפרקים המלווה למחלות רקמת חיבור (לדוגמה: לופוס, סקלרודרמה)

בעיות מולדות

ישנן בעיות מולדות אשר בעטיין יכולה להתפתח מחלה שחיקתית במפרק, לדוגמה CDH – Congenital Dysplasia of the Hip, זוהי בעיה מבנית מולדת אשר בה ראש הירך אינו מוכל די הצורך ב״מכתש״ (אצטבולום). במהלך השנים מפרק הירך יכול להיהרס ובשלב מתקדם נשחק הסחוס במפרק. (זוהי בעצם בעיה שניונית הגורמת לאוסטאוארטריטיס)

טראומה למפרק הברך או מפרק הירך

החלפת מפרק

מי צריך ולמי מתאים החלפת מפרק?

מטופל אשר אובחן עם אוסטאוארטריטיס וסובל ביום יום מכאבים וקושי בתפקוד ושאינו משתפר עם טיפול שמרני (לא ניתוחי) הוא המטופל שכדאי לשקול בחיוב להמליץ לו על טיפול ניתוחי להחלפת המפרק. כאשר יש פגיעה באיכות החיים בשל אוסטאוארטריטיס ואין מענה מספק על ידי כדורים נוגדי כאב, פיזיותרפיה ושאר האמצעים השמרניים, הרי שניתוח החלפת מפרק יכול להוות את הפתרון הנכון למטופל וזהו השלב בו האורתופד המומחה בהחלפת מפרקים ימליץ לו על ניתוח החלפת ברך / החלפת ירך.

כיצד מתפתחת אוסטאוארטריטיס?

שחיקת סחוס הינה פתולוגיה אשר מתפתחת לאורך זמן. זהו לא מופע אקוטי אשר קורה אלא תהליך הדרגתי אשר לרוב נמשך שנים. בשלבים הראשונים של אוסטאוארטריטיס הכאבים מופיעים לסירוגין, תחילה הם יחסית קלים וגורמים לאי נוחות אשר לרוב חולפת ספונטנית.

בהמשך יש צורך לקחת כדורים נוגדי כאב כדי להקל על הסימפטומים וככל שחולף הזמן הכאבים יכולים להחמיר עד אשר הם מגיעים לנקודה בה הכדורים נוגדי הכאב ונוגדי הדלקת עוזרים פחות ופחות. במקביל, מופיעים שינויים במפרק מלבד שחיקת הסחוס, כגון דלקות חוזרות ברקמה, נפיחויות, עיוות גרמי (של העצם) וכתוצאה מהנ״ל יכולה להיות מגבלה בטווח התנועה. בסופו של דבר התפקוד היום-יומי נפגע, יכולת ההליכה נהיית מוגבלת ואיכות החיים מתדרדרת.

במהלך הזמן נעשה ניסיון להקל על הסימפטומים של הארטריטיס באמצעים שונים. טיפולים רפואיים אלו כוללים מתן תרופות נוגדות כאב / דלקת, טיפולי פיזיותרפיה, ירידה במשקל, חיזוק שרירים סביב מפרק הירך ומפרק הברך, פעילות גופנית כגון שחייה ורכיבה על אופניים וכן הזרקות תוך פרקיות (דוגמת סטרואידים וחומצה היאלורונית).

באם הסימפטומים במפרקים נמשכים והטיפולים השמרניים לא נותנים מענה מספק, או אז יש מקום לשקול בחיוב טיפול ניתוחי – החלפת מפרק ברך / החלפת מפרק ירך. מטופל אשר מצב בריאותו הכללי מאפשר זאת ותפקודו היום יומי נפגע בשל ארטריטיס הוא זה אשר יוכל להרוויח מטיפול ניתוחי להחלפת ברך / החלפת ירך על ידי כך שכאביו יפחתו ויכולת הניידות שלו תשתפר.

החלפת מפרקים

מתי כדאי להחליף מפרק?

ניתן לבצע ניתוח החלפת מפרק בכל גיל. באם הארטריטיס מופיעה בגיל צעיר יחסית, ישנה העדפה לנסות ולהמשיך לטפל שמרנית, ולדחות את ניתוח החלפת מפרק הירך / החלפת מפרק הברך מכיוון שלמשתל המלאכותי יש ״אורך חיים״ של כ 15-20 שנה. עם זאת חשוב לקחת בחשבון את הקשיים אשר מלווים את הסובלים מאוסטאוארטריטיס בשלב מתקדם של המחלה ולכן באינדיקציה הנכונה ניתן לבצע החלפת מפרק גם בגיל צעיר ואף בגיל מבוגר מאוד.

באם אכן מאובחנת מחלה שחיקתית במפרק הברך או במפרק הירך, האינדיקציות וההתוויות לפיהן יקבע באם מומלץ לעבור ניתוח החלפת ברך / החלפת ירך הינן כאבים והפרעה תפקודית. בשלב בו טיפולים שמרניים אינם עוזרים יותר ואיכות החיים היום יומית נפגעת, זהו הזמן המתאים להתקדם בכיוון טיפול ניתוחי להחלפת ברך / החלפת ירך.

מהו ניתוח להחלפת מפרק?

בניתוח החלפת מפרק המשטחים הסחוסיים השחוקים מוחלפים במשתל מלאכותי. מכיוון שרקמת סחוס פגומה אינה ממלאת את תפקידה לאפשר תנועה חלקה במפרק, יש צורך בהוצאת רקמה זאת על ידי חתוך העצם הצמודה לסחוס והרכבת משתל מלאכותי אשר ישמש תחליף למפרק הטבעי.

• בניתוח החלפת מפרק ירך

נעשה חיתוך של צוואר הירך ומוכנסים משתלים לפמור (עצם הירך) ולאצטבולום (המכתש שמהווה את החלק האגני של מפרק הירך), בין חלקי מתכת אלו מורכב ראש מלאכותי וכן liner (לרוב עשוי מפוליאתילן) אשר מותאם בדיוק בגודלו ״לתווך״ בין הראש הנ״ל לבין המרכיב האצטבולרי. כל המרכיבים הללו יחדיו מהווים תחליף למפרק ירך רגיל.

• בניתוח החלפת מפרק ברך

חותכים את החלק המרוחק של הירך וכן את החלק המקורב של השוק ומרכיבים משתלים מלאכותיים על העצם שנחתכה בדיוק בגודל המתאים לאותו אדם ובין חלקי המתכת הללו מוכנס פוליאתילן, מעין מתאם שמאפשר תנועה בין חלקי המתכת וכך בעצם מהווים הנ״ל תחליף לברך הטבעית.

מהו תהליך ההחלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק?

מטרת ניתוח החלפת מפרק הינה הפחתת כאבים ושיפור תפקודי, לאור זאת הטיפול לאחר ניתוח החלפת מפרק מתחיל שעות ספורות לאחר הניתוח. הטיפול כולל ירידה מהמיטה, תרגולי פיזיותרפיה ולימוד הליכה מחדש וכל זאת נעשה כבר ביום ניתוח החלפת המפרק עצמו או ביום למחרת. כדורים נגד כאבים ניתנים באופן שגרתי לאחר ניתוח החלפת המפרק ועם הזמן יורדים במינון התרופות באופן הדרגתי. מיד לאחר הניתוח להחלפת המפרק מתחילים ללכת כדי לנסות ולהחזיר את המטופל לתפקוד נורמלי מהר ככל שניתן. תחילה הולכים עם הליכון וככל שהזמן עובר ועם השיפור בעזרת התרגול הפיזיותרפי ניתן לעבור להליכה עם מקל ובהמשך ללא כל אמצעי עזר. לרוב צפויה חזרה לאורח חיים נורמלי תוך 8-12 שבועות אולם חשוב לזכור ששיפור סימפטומטי יכול להמשך מספר חודשים לאחר ניתוח החלפת המפרק ואפילו עד שנה.

כיצד לבחור מנתח אורתופד להחלפת מפרק?

ניתוח החלפת מפרקים – החלפת ירך / החלפת ברך דורש מיומנות טכנית גבוהה, ידע נרחב וניסיון כירורגי אורתופדי בחדר הניתוח. רופא אורתופד מנתח מחליף מפרקים הינו רופא אשר השלים התמחותו בכירורגיה אורתופדית ולרוב התמקצע בניתוחים אלו ספציפית, קרי החלפת ירך והחלפת ברך. חשוב מאוד לבחור מנתח אשר ייתן מענה כולל למטופל; לכל אדם צרכים ייחודיים לו ויש להתייחס אליהם לפני הניתוח ולאחריו. מומלץ כי תהיה שפה משותפת טובה בין המנתח לבין המטופל, שהתקשורת תהיה פתוחה והדדית וכי המטופל ירגיש בנוח וייתן מבטחו באורתופד המנתח שלו.

ד״ר גיל אייל אורתופד מנתח מומחה בהחלפת מפרקים

ד״ר גיל אייל הינו אורתופד מנתח מומחה בהחלפת מפרקים אשר מביא עמו ידע וניסיון נרחב בתחום הכירורגי של החלפת ברך / החלפת ירך. מטופליו מעידים כי תמיד מצאו אוזן קשבת לשאלותיהם ובקשותיהם במהלך ההכנה לניתוח החלפת מפרק הברך / החלפת מפרק הירך וכן לאחריו.