שאלות ותשובות לגבי ניתוח החלפת מפרק ברך

איך אדע האם אני זקוק לניתוח להחלפת מפרק ברך?

אנשים רבים סובלים מכאבים בברכיים ואינם יודעים האם הם זקוקים לניתוח החלפת ברך ואם כן, מתי הוא הזמן הנכון לעבור ניתוח החלפת ברך. על מנת לקבל תשובה לשאלה זאת ניתן לפנות למרפאתו של ד״ר אייל גיל, אורתופד מנתח מומחה להחלפת מפרקים.

במרפאה של ד״ר אייל גיל תערך פגישת הכרות עם המטופל ובה תילקח אנמנזה (היסטוריה רפואית), האורתופד המנתח יבצע בדיקה גופנית ובנוסף יסתכל על בדיקות ההדמיה הרלוונטיות (לרוב צילומי רנטגן נותנים אינפורמציה מספקת לצורך החלטה לגבי ניתוח החלפת ברך אולם לפעמים יש צורך בהדמיות נוספות כגון MRI).

ד״ר אייל גיל יבצע הערכה כוללת לגבי המטופל, הן מבחינת מצב בריאותו הכללי וכן ספציפית לגבי הבעיה במפרק הברך. בהתאם להערכה כוללת זאת, באם יוחלט כי ניתוח החלפת מפרק ברך הינו הטיפול המומלץ, יסביר האורתופד המנתח מהו ניתוח החלפת מפרק ברך, מה התועלת הצפויה ומה המשמעויות הנגזרות מטיפול זה.

מהן ההנחיות טרום ניתוח החלפת מפרק ברך?

לצורך הערכת המטופל, מלבד השיחה עימו ובדיקתו הגופנית יש לבצע צילומי רנטגן של הברכיים, לפעמים מבוצעת גם בדיקת הדמיה מתקדמת יותר דוגמת MRI אולם לרוב אין בכך צורך. מלבד זאת, לפגישה עם האורתופד המנתח שנערכת טרום הניתוח להחלפת הברך יביא עמו המטופל מכתב רפואי הכולל סטטוס קליני עדכני מרופא המשפחה, וכן ישלים בדיקת עזר נוספות כגון אק״ג, צילום חזה ובדיקות דם. בערך כשבוע לפני הניתוח להחלפת הברך ייפגש המטופל עם רופא מרדים בבית החולים על מנת לעבור הערכה טרום ניתוחית ובאם יהיה צורך ישלים המטופל בדיקות נוספות על פי דרישת המרדים. (למשל הערכת קרדיולוג בחולים עם היסטוריה של בעיות לבביות).

כמה זמן יארך האשפוז בבית חולים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

האשפוז במחלקה לאחר ניתוח החלפת ברך נמשך בדרך כלל 24-48 שעות שלאחריהן משתחרר המטופל לביתו. באם יש צורך ניתן להמשיך את האשפוז במסגרת שיקומית אולם ההעדפה הינה לחזור לסביבה הטבעית בה אנו חיים ביום יום.

מהי מידת השרידות של משתל הברך המלאכותי?

נכון להיום אנחנו יודעים ששרידות המשתלים לאחר החלפת ברך הינה כ 15-20 שנה. כמובן שישנם מקרים שפרק הזמן הוא קצר יותר, או אז יש צורך בניתוח החלפת ברך חוזר, אולם גם ההיפך נכון וישנם מטופלים שנהנים מהניתוח אף יותר מ 20 שנה.

מה צפוי בתקופת ההחלמה לאחר החלפת מפרק ברך?

העבודה לא נגמרת עם סיום הניתוח להחלפת מפרק הברך. יש צורך בפיזיותרפיה שיתחיל המטופל כבר ביום שלאחר הניתוח. חשוב מאוד לשלוט בעוצמת הכאב ולשם כך כמובן המטופלים נוטלים תרופות משככות כאב. כמו כן יש חשיבות מרובה להפעלת המפרק המנותח, חיזוק השרירים סביב הברך, הקפדה על ניסיון להגיע לטווחי תנועה אופטימליים בברך המנותחת ושיפור דפוס ההליכה. מלבד זאת, בשל הסכנה המוגברת לקרישיות יתר (חסימה בכלי דם) לאחר הניתוח להחלפת הברך, מקבלים המטופלים מדללי דם, לרוב נעשה שימוש בקסרלטו (Xarelto) אולם ישנם מקרים בהם משתמשים בתרופה שונה כמו קלקסאן (Clexane) לדוגמא.

באיזו הרדמה משתמשים במהלך הניתוח להחלפת מפרק ברך?

ההרדמה המועדפת בניתוח החלפת ברך הינה הרדמה אזורית – ספינלית. הרדמה זאת נעשית ע״י החדרת מחט לחוט השדרה וכך מושגת הרדמה מהגב התחתון ועד לכפות הרגליים. מלבד זאת ניתן חומר אשר גורם לטשטוש המטופל על מנת שמהלך הניתוח עבורו יהיה קל יותר. באם לא ניתן לבצע הרדמה ספינלית אזי מבוצעת הרדמה כללית. היוועצות לגבי סוג ההרדמה נעשית עם צוות המרדימים לפני הניתוח להחלפת ברך.

מה צפויה להיות מידת הכאב לאחר הניתוח להחלפת מפרק ברך?

האופי שבו אנו חווים כאב הינו אינדיבדואלי ולכן קשה למדוד ולכמת את עוצמת הכאב. לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך ניתנות תרופות לשיכוך הכאב כרוטינה בעת שהות במחלקת האשפוז. מלבד תרופות קבועות (הניתנות דרך הוריד בהתאוששות ובמחלקת האשפוז וכן תרופות הניתנות בבליעה) ניתן להוסיף תרופות נוגדות כאב נוספות לפי הצורך – SOS (כגון אקמול ואופטלגין). ישנה חשיבות רבה לנסות לשלוט ולהפחית את עוצמת הכאב מכיוון שתהליך ההחלמה יהיה קל יותר וניתן יהיה להפיק תועלת מרובה בעת ביצוע תרגולי הפיזיותרפיה. בהמשך לאחר השחרור מבית החולים ימשיך המטופל ליטול תרופות נוגדות כאבים ואט אט באופן הדרגתי ניתן יהיה להפחית את המינון ותדירות התרופות.

למה עלי לצפות לאחר הניתוח להחלפת מפרק ברך?

עם סיום הניתוח להחלפת מפרק הברך מועבר המטופל לחדר התאוששות שם נעשה ניטור ומעכב אחר המדדים החיוניים (דופק, לחץ דם וכו׳), ניתנות תרופות לשיכוך הכאב, נעשה מעקב אחרי הרגל המנותחת וכן מבוצע צילום של הברך. אזור הניתוח יהיה עם חבישה ייעודית מעל פני החתך העורי. באם נעשתה הרדמה ספינלית אזי התחושה בגפיים התחתונות צפויה לחזור מספר שעות לאחר הניתוח להחלפת מפרק הברך. לרוב, אחרי כשעתיים בערך בחדר ההתאוששות אחרי הניתוח להחלפת הברך מועבר המטופל למחלקת האשפוז.

למה עלי לצפות בתקופת ההחלמה להחלפת מפרק ברך?

פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת ברך הינה חשובה ביותר ולכן מתחילים בתרגולים כבר ביום הראשון לאחר הניתוח. תחילה ההליכה נעשית בעזרת הליכון ובהמשך, כל אחד לפי קצב התקדמותו, ניתן לעבור ולהשתמש במקל הליכה עד שמושגת חזרה יכולת ההליכה הרגילה. לאחר מכן אין צורך בשימוש באמצעי עזר כלל. בשבועות הראשונים לאחר ניתוח החלפת ברך מבוצע מעקב והפעלה בבית המטופל ולאחר מכן ממשיכים התרגולים במכון פיזיותרפיה.

איזו פעילות גופנית ניתן לבצע לאחר הניתוח להחלפת מפרק ברך?

תוך זמן קצר יחסית לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך ניתן לחזור לתפקוד בסיסי יום יומי, דוגמת הליכה, רחצה וכד'. לפעילות גופנית בעצימות נמוכה ניתן לחזור בדרך כלל אחרי תקופת ההחלמה הראשונית (6-12 שבועות מהניתוח להחלפת הברך), לדוגמה, הליכה, שחייה, אופניים ואף לשחק טניס זוגות. לרוב מומלץ להימנע מפעילות גופנית בעצימות גבוהה כגון ריצה, סקי וכד׳ (אם כי פעילות כזאת הינה אפשרית).