החלפת ברך בשיטה הקינמטית

חלפת ברך בשיטה הקינמטית

מהם הגורמים לניתוח להחלפת ברך?

שינויים רבים קורים בגופנו במהלך החיים, וככל שגילנו עולה, לחלק מהשינויים הללו יש משמעות אשר משפיעה על התפקוד היום יומי שלנו. דוגמה מובהקת לנ״ל היא שחיקת סחוס תוך פרקי – שינוי אשר קורה במפרקים (למשל מפרק הברך) שיכול לגרום לכאבים ואף להוביל לפגיעה ביכולת ההליכה בפרט ובאיכות החיים בכלל. מחלה זאת נקראת אוסטאוארטריטיס (Osteoarthritis) בשפה המקצועית, ובעשור החמישי לחיים היא די שכיחה וקיימת בדרגה כזאת או אחרת בכ 25% מהאוכלוסייה. בעידן בו אנו חיים לרפואה המודרנית יש יכולת להקל על אותם אנשים הסובלים מאוסטאוארטריטיס ובמקרים מתאימים ניתוח להחלפת הברך יכול להקל רבות על המטופל ולאפשר למנתח המומחה בהחלפת מפרקים לשפר את איכות החיים שלו בצורה משמעותית.

מהו ניתוח להחלפת ברך?

החלפת מפרק הברך – Total Knee Replacement הינו אחד הניתוחים הנפוצים באורתופדיה. בניתוח החלפת ברך המשטחים הסחוסיים הפגומים מוחלפים במשתלים מלאכותיים. לאחר חיתוך החלק המרוחק של הירך מורכב המשתל המלאכותי הפמורלי (Femur  הינו השם הלטיני לעצם הירך) ולאחר חיתוך החלק המקורב של השוק מורכב המשתל המלאכותי הטיביאלי ( Tibiaהינו השם הלטיני לעצם השוק). בין שני מרכיבים אלו מוכנס ״מתווך״ (Liner) העשוי פוליאתילן שמאפשר תנועה חלקה של המפרק.

מהו ניתוח להחלפת ברך בשיטה המכנית?

במשך שנים רבות הטכניקה הניתוחית המקובלת להחלפת ברך הייתה לפי עקרונות השיטה המכנית. בשיטה זאת חיתוך העצם נעשה אנכית לציר המכני של הירך על מנת ליצור עומס שווה בצד הפנימי והחיצוני של מרכיבי המשתל המלאכותי להחלפת הברך. כדי להשיג זאת אנו מאלצים את הרקמות סביב הברך להתאים עצמן למשתל עצמו, תוך כדי שינוי המתח ברקמות הרכות סביב הברך. לפיכך אנו משנים באופן מלאכותי את הקינמטיקה (גאומטריה של התנועה) הטבעית של הברך. אומנם לשיטה המכנית להחלפת הברך תוצאות די טובות, אולם מתוך רצון לשפר את התוצאות הרפואיות, נעשה מאמץ לאורך השנים בקרב קהילת הרופאים האורטופדים לנסות ולמצוא את שיטת ניתוח היעילה והטובה ביותר לביצוע ניתוח החלפת ברך.

במסגרת ניסיונות אלו לשיפור טכניקת הניתוח להחלפת ברך נכללים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כגון מחשוב מתקדם, מערכות ניווט, רובוטיקה, התאמת משתלים ייעודיים למנותח ועוד. אנו יודעים כיום כי לטכנולוגיות רפואיות אלו המשולבות בניתוחי החלפת ברך אכן יש יכולת לאפשר לאורטופד המנתח להשיג חיתוך גרמי (כלומר, של העצם) מדויק יותר. בנוסף באמצעות הטכנולוגיות החדשניות להחלפת ברך  ניתן לאסוף מידע תוך כדי הניתוח ולקבל משוב האם אכן מושגת התוצאה הרצויה לפי התכנון הקדם ניתוחי.

מעבר ליתרונות המפורטים למעלה, לאור הרצון והצורך לשפר את תוצאות ניתוח החלפת הברך, פותחה בארה״ב שיטה חדשה ושונה מהטכניקה הניתוחית הרגילה (השיטה המכנית). טכניקה ניתוחית וחדשנית זאת מנסה לתת מענה לאותן בעיות שהוזכרו לעיל. שיטת ניתוח מתקדמת זאת נקראת השיטה הקינמטית. ד״ר גיל אייל הינו מומחה בכירורגיה אורטופדית בתחום החלפות מפרקים אשר עושה שימוש בשיטת הניתוח הקינמטית בניתוחי החלפת ברך מזה למעלה מ 4 שנים עם תוצאות טובות מאוד, ושביעות רצון גבוהה מצד המטופלים שנותחו על ידו.

החלפת ברך בשיטה הקינמטית 3D

מהו ניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית?

לפני כ 15 שנה החל רופא אורטופד בשם ד״ר האוול מארה״ב, אשר נחשב לאבי שיטה הקינמטית להחלפת ברך לנתח בצורה אחרת. כל זאת מתוך הבנה כי יש צורך לשנות את אופן החשיבה הבסיסי לביצוע הניתוח להחלפת הברך. לפני מספר שנים החל ד״ר ירון בר-זיו ליישם את השיטה הקינמטית להחלפת ברך בארץ ואף שכלל את הטכניקה הניתוחית ושיפר את היכולת לבצע את הניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית בצורה קלה יותר עם תוצאות מצוינות.

בעת הניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית האורתופד המנתח מחליף את מפרק הברך תוך ניסיון להחזירו קרוב עד כמה שניתן למצב בו הייתה הברך לפני הפגיעה הכרונית בסחוס המפרקי. האורטופד המומחה להחלפת מפרקים מניח את המשתל המלאכותי של הברך במיקום אשר משלים את אותו חסר סחוסי, כל זאת מבלי לשנות את האוריינטציה המרחבית של מפרק הברך. הרעיון המהותי בניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית הינו לנסות ולשחזר את הציר הנטיבי הטבעי של רגלו של המטופל.

העיקרון שעומד מאחורי הניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית דוגל במינימום פגיעה ברקמה רכה לצורך איזון הברך. על ידי כך האורתופד המנתח מתאים את המשתל המלאכותי לברך של המטופל ואינו מאלץ את מפרק הברך לשנות את מאפייניו הטבעיים וכך מאפשרים לברך לפעול בצורה יותר הרמונית. בשנים האחרונות מתפרסמים עוד ועוד מחקרים רפואיים אשר תומכוים ביישום השיטה הקינמטית בעת ניתוח החלפת ברך. מלבד תוצאות קליניות משופרות עבור המטופלים כעת יש גם עדות לכך ששרידות משתל הברך טובה באופן דומה ואף יותר בהשוואה לשיטה המכנית.

מהם יתרונות ניתוח החלפת ברך בשיטה הקינמטית?

  • משתל מלאכותי של הברך הממוקם בצורה אופטימלית מבחינה מרחבית
  • מינימום פגיעה ברקמה הרכה סביב הברך
  • מאפשר שמירה על ציר טבעי של רגלו של המטופל
  • החלמה מהירה באופן יחסי מהניתוח

רובם הגדול של המטופלים שעברו ניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית מרוצים ביותר. כמו כן יש מחקרים רפואיים שמראים כי מטופלים אשר עברו החלפה של 2 הברכיים בשיטות ניתוחיות שונות מדווחים על תוצאה טובה יותר בהחלפת ברך שנותחה בשיטת הניתוח הקינמטית. הניסיון שלי כאורתופד מומחה להחלפת מפרק הברך והירך מראה, כי רוב המטופלים אשר מנותחים בשיטה זאת אכן מרוצים ובאינדיקציות הנכונות ניתן להגיע לתוצאות משביעות רצון.

מהו תהליך ההחלמה להחלפת ברך בשיטה הקינמטית?

כבר ביום הניתוח להחלפת הברך בשיטה הקינמטית ניתן להיעמד על הרגליים ולהתחיל ללכת, כמובן עם עזרה של הצוות המקצועי במחלקה בבית החולים. ההליכה לאחר הניתוח להחלפת הברך בשיטה הקינמטית, נעשית תחילה עם הליכון ובהדרגה עם השיפור באמצעות הפיזיותרפיה, אין צורך להשתמש באמצעי עזר. צוות הפיזיותרפיסטים ידריך את המטופל כיצד להתנהל ביום יום ואיך לבצע פעולות ספציפיות כמו קימה מהמיטה, מקלחת, עלייה וירידה במדרגות וכד׳. לרוב, לאחר ניתוח להחלפת ברך בשיטה הקינמטית, השחרור חזרה הביתה (או למוסד שיקומי אם יש צורך בכך) מתבצע יום – יומיים לאחר הניתוח. בזמן השהות בבית החולים ד״ר אייל גיל מגיע לבדוק את המטופל ולהדריך אותו לגבי המשך הטיפול הרפואי. התפרים בניתוח החלפת ברך  בשיטה הקינמטית אותו מבצע ד״ר אייל גיל נספגים תוך מספר חודשים ואין צורך בהוצאתם. כשבועיים לאחר הניתוח להחלפת הברך מבוצעת ביקורת שגרתית במרפאתו של ד"ר גיל אייל, כדי לוודא את מצבו הכללי של המטופל, לבדוק את הברך ולאשרר שההתקדמות הינה משביעת רצון. חזרה לנהיגה לאחר הניתוח להחלפת ברך בשיטה זו, אפשרית בדרך כלל לאחר כ 3-4 שבועות. השאיפה היא לחזור לאורח חיים רגיל כ 6-8 שבועות לאחר הניתוח להחלפת מפרק ברך.

אשמח להשיב

מלאו את הפרטים מטה ואחזור אליכם בהקדם




    Call Now Button